Kantoor schoonmaak – maak van jezelf geen ‘assepoetser’

Iets dat vooral bij de wat kleinere kantoren speelt, is dat schoonmaakbedrijven niet snel ingeschakeld worden. Het motto is dan ‘dat doen we zelf wel even’ waarbij gewezen wordt op de slechts 80 m2 aan vloeroppervlak en dat drie medewerkers echt de boel niet snel smerig hebben. Gekozen wordt dan voor een interne oplossing en een schoonmaakrooster. Maar is dat eigenlijk wel handig en verstandig? Want iemand kan z’n werk fantastisch doen op het beeldscherm, maar dat maakt hem of haar nog geen volleerd schoonmaker. En reinigen beperkt zich natuurlijk niet alleen tot de vloer of de prullenmanden. Dat scherm waar je medewerker zo in tuurt, moet ook geregeld gereinigd. En de coffee corner is na anderhalve dag ook besmeurd met pakjes en zakjes. Ook al heb je een beperkte kantoorruimte, dan is er nog altijd veel kantoor schoonmaak.

Kantoor schoonmaak en afvalbakken

Maar het besluit is al gevallen om je eigen toko te gaan reinigen. Dan is een van de eerste zaken die je echt moet doen, het plaatsen van voldoende vuilnisbakken. Zeker bij elk bureau dient een prullenbak opgesteld. En naast elke deur kan ook het beste een afvalbak. Al die bakken moeten vrij vaak worden geleegd en ook schoongemaakt. Laat een half opgegeten lunch in de zomer eens een dag of wat in de prullenbak liggen en het hele kantoor gaat meuren. Bij het inwerpen van fruitafval kunnen de insecten opvliegen die zich net tegoed deden aan oudere fruitresten.

Kantoor schoonmaak en reinigingsproducten

Zelf reinigen betekent ook schoonmaakmiddelen inslaan. Maar welke en hoeveel? En als je je vloeren, de bureaus en het andere meubilair wilt schoonmaken, hoe moet je dan het water gaan doseren? Van teveel schoonmaakmiddel gaan je meubels er snel op achteruit. En bij te weinig aai je gewoon over de bacteriën heen. Zie je vlekken op de vloer? Dan moeten die eerst weg voordat je de vloer gaat reinigen. Zulke vlekken poets je met een vochtige doek weg.

Kantoor én schoonmaakspullen reinigen

Kantoor schoonmaak is best een vak an sich. Veel middelen ga je namelijk niet direct op de oppervlakken smeren. Je gebruikt ze indirect. Breng het middel eerst op een doek aan en ga dan met s-bewegingen daarmee de vloer te lijf. Als je heen en weer poetst, geef je het vuil alleen maar een metroritje over het hout of het steen. Je moet het echt van de vloer af deppen. En dan denk je dat je klaar bent als je kantoor mooi glanst? Nou, nee, dus. Want al je schoonmaakspullen moet je dan ook nog eens reinigen. Doe je dat niet, dan ga je bij de eerstvolgende poetsbeurt alle bacteriën weer over je inboedel verspreiden. Dweilen is ook zo’n dingetje. De kans is groot dat je veel te heet water gebruikt. Dat is een no-no voor je vloeren.

Is uitbesteden eigenlijk niet beter?

Kantoor schoonmaak, ook van een kleine ruimte, is meer werk dan je waarschijnlijk verwacht. Het opstellen van een rooster, de taken uitdelen, schoonmaakspullen inslaan, de daadwerkelijke reiniging, het schoonmaken van gebruikte doeken, stoffers en dweilen, wat kost je dat eigenlijk aan tijd? Laat een schoonmaakdienst dan eens een offerte opstellen en kijk wat goedkoper uitvalt. Een professioneel bedrijf kan het wellicht net zo goedkoop uitvoeren maar dan wel professioneler.