Ideeën voor verbeteringen in je bedrijf
Af en toe sta ik er even bij stil en dan kan ik het eigenlijk even niet geloven. Zeker als ik terugdenk aan de begintijd, hoezeer ik gezwoegd heb en zeker ook de fouten die ik heb gemaakt. Maar ik heb behoorlijk wat doorzettingsvermogen en na jaren hard werken durf ik inmiddels wel te zeggen dat het goed gaat met mijn bedrijf. Sinds drie jaar is er zelfs sprake van behoorlijke groei. Inmiddels heb ik zeventien mensen in dienst en gaan we binnenkort verhuizen naar een ander pand. Een paar jaar geleden waren we ook verhuisd, maar inmiddels is waar we nu zitten ook te klein geworden. De verwachting is namelijk dat de groei zal doorzetten en we komend jaar nog een paar mensen erbij nodig zullen hebben. Het is het scenario dat ik zo ongeveer voor ogen had toen ik begon, maar toch is het dan heel bijzonder als je jaren later ineens beseft dat je daar bent. En dan komt de vraag: hoe nu verder? Want ik wil niet verslappen, maar blijven verbeteren en groeien. Ik hou altijd een lijstje in mijn telefoon bij van dingen die me te binnen schieten en waar ik wat mee wil. Graag deel ik een paar van die ideeën, want misschien helpt het jou ook verder met je eigen bedrijf.
Communicatie met meer kleur
Een van de dingen waarvan ik denk dat we het beter kunnen, is onze communicatie naar buiten toe. Nu zijn we nogal zakelijk en praktisch en ik denk dat het tijd wordt er meer gevoel in door te laten klinken, zodat we ons kunnen onderscheiden van concurrenten. Het is toch wel belangrijk een verhaal te hebben als bedrijf. Dat we in onze taal en het beeld dat we uitstralen een duidelijke boodschap over wie wij zijn, wat we doen en wat we van plan zijn. Ik vind ons nu nog wat kleurloos. Daarom wil ik binnenkort een brainstormsessie met een paar van mijn topmensen houden om die missie te gaan formuleren. Vervolgens wil ik er ook die lijn doortrekken naar onze communicatiekanalen. Wellicht is het nodig een nieuw logo te laten ontwerpen, de website in een ander jasje te steken qua kleuren en indeling en de webteksten te herschrijven.
Nieuwe leverancier
Ook wil ik even kritisch naar onze leveranciers kijken en bepalen of we tevreden zijn of dat het tijd is over te stappen. Het gaat me daarbij niet alleen om het besparen van geld, maar vooral ook of de kwaliteit geleverd wordt die we mogen verwachten voor het bedrag dat we betalen. Ik kwam op dat idee, omdat ik niet tevreden ben over de partij die op het moment nog ons bedrijfsafval ophaalt. Meerdere keren is het nu voorgekomen dat een volle afvalcontainer eindeloos bleef staan. We hebben dit gemeld en er is beterschap beloofd. Toch blijft het probleem voorkomen. Ik gun de opdracht dan liever aan een bedrijf dat goede service levert en gewoon zoals afgesproken een afvalcontainer ophaalt. Ik weet zeker dat er bedrijven zijn die zowel hun eigen bedrijf als hun klanten serieus nemen en er dus waarde aan hecht afspraken na te komen. Het is daarom tijd om over te stappen naar een andere leverancier. De verhuizing straks is daar een perfect moment voor. Dit zijn dus zo van die ideeën die mij dan te binnen schieten. Ik hoop dat het jou ook inspireert om af en toe de balans op te maken en kijken of je tevreden bent met hoe alles gaat en waar verbetering nodig is. Ik wens je groei toe met je bedrijf!