Het belang van een goede klantenservice
Hoe goed is een winkel bereikbaar
Winkelen anno nu is een heel andere ervaring geworden wanneer je het vergelijkt met een aantal jaren geleden. Toen ging je voor boodschappen en voor kleding winkelen naar een winkelstraat toe. Daar waren jouw favoriete kledingmerken verkrijgbaar bij speciaalzaken. Had je bij het winkelen voor kleding hulp nodig, dan vroeg je assistentie van een verkoopmedewerkster. Soms moest je even wachten, maar dan had je ook de hulp die je nodig had bij het winkelen. De speciaalzaken in de winkelstraat zijn een uitstervend soort. Winkels worden gesloten en steeds meer panden staan leeg. De reden ligt bij ons zelf. We kopen namelijk steeds meer bij webwinkels. Dat is sneller en, in veel gevallen, ook nog eens een stuk goedkoper. Logisch, want een webwinkel hoeft niet meerdere panden in een dure binnenstad te beheren. Bovendien kunnen ze het af met behoorlijk wat minder medewerkers. En de bestellingen stromen toch wel binnen van vaste klanten. Wanneer je zoveel voordelen hebt door online winkelen is er slechts één ding wat je mist; de verkoopmedewerkster. Je zal je nu moeten behelpen met een klantenservice en die is niet bij alle webwinkels even goed te bereiken.
Een Zwitsers modewarenhuis wat jouw taal spreekt
Ga jij winkelen bij Zalando, dan zou je verwachten dat de klantenservice nagenoeg onbereikbaar is. Het is namelijk een Zwitsers bedrijf wat aan meerdere Europese landen levert. De ervaring met webwinkels heeft in het verleden geleerd dat er in zo’n geval weinig aandacht voor de individuele klant is. Gelukkig is dat anders geregeld. Zalando heeft al meermalen de verwachtingen van klanten overtroffen met de klantenservice. Je hoeft op de website ook niet heel lang te zoeken naar de Zalando contactgegevens. Op ieder punt waar jij zelfs maar een vraag zou kunnen bedenken bij een kledingstuk of bij een ander artikel wat verkocht wordt vind je een link naar het telefoonnummer of naar de mail van deze kledinggigant. Heb je de klantenservice nodig, dan hoef je ook niet alleen maar onder kantooruren te bellen. De openingstijden liggen doorgaans tussen 08:00 en 22:00. Er worden dus heel ruime winkel openingsuren gehanteerd. Heb je een vraag tussen 22:00 en 08:00, dan mag je die per mail stellen. Dit zijn de openingstijden waar klanten gelukkig van worden en waar je als winkelbedrijf mee mag aankomen. De klantenservice is per land gevestigd dus er is altijd wel een medewerker die jouw taal spreekt. Niet slecht als je bedenkt dat je met een internationaal bedrijf te maken hebt.
Service waar jij niet op zit te wachten
Net als bij een fysieke winkel kan het zomaar zijn dat je thuis met een miskoop zit. Dat kledingstuk wat je bestelde zit toch niet goed, of de kleur komt niet overeen met de foto op de website. In dat geval is daar dan de haalservice. Dit is een speciale Zalando service waarbij een koerier jouw kleding komt ophalen op een afgesproken tijdstip. Hier merk je wel aan dat je met een Zwitsers bedrijf te maken hebt. De precisie waarmee met klanten wordt omgegaan spreekt boekdelen.