Alles wat jij moet weten over een bedrijfswoning hypotheek

Werk je van huis? Dan wil je hier ook graag een eigen kantoor bij hebben. Met een eigen kantoor kun je namelijk al jouw zakenrelaties gewoon in deze ruimte ontvangen, waardoor je geen vergaderruimte hoeft af te huren. In dit geval kun je ook overgaan tot een bedrijfswoning. Hiermee ben je niet alleen voorzien van het kantoor, maar heb je de woning ook in de directe omgeving. Voor de aanschaf heb je wel een bedrijfswoning hypotheek nodig. De aanvraag hiervan gaat net iets anders dan de aanvraag voor een gewone hypotheek. Hieronder lees je daarom wat je allemaal kunt verwachten.

Documenten voor jouw aanvraag verzamelen

Een bedrijfswoning hypotheek is een speciale hypothecaire lening die helpt om jouw privé en werk beter te regelen. De leensom kan uitsluitend aangevraagd worden voor de panden die ook als bestemmingsplan een bedrijfswoning hebben. Zo kun jij als ondernemer profiteren van een goede financiering, waardoor je jouw hypotheek maandelijks afbetaalt en een aantrekkelijke rente krijgt. De hypotheekverstrekkers hebben hierbij echter wel aanvullende documenten nodig. Zo moet je aantonen wat de marktwaarde van het bedrijf is, welke toekomstplannen er zijn en wat jouw eigen vermogen is. Door deze documenten vooraf al te verzamelen, kun je het proces versnellen.

Gekeken naar de splitsing van de woning

Bij een bedrijfswoning hypotheek moet je er rekening mee houden dat de aanvraag net iets anders in zijn werk gaat. Het proces kijkt namelijk niet alleen naar de waarde van een woning, maar ook naar de marktwaarde van het bedrijfspand. Wanneer je bijvoorbeeld twee verschillende ingangen hebt, zal de Belastingdienst dit als een geheel zien. Hierdoor kun je zowel financieren vanuit de hypotheek als vanuit het eigen vermogen. Als de splitsing van de woning lastiger gaat, zal het proces vertragen. In dit geval zijn er vaak twee hypotheken nodig om de financiering rond te krijgen. Deze scheiding wordt echter wel vaak fiftyfifty geregeld, waardoor je meer betaalt dan de werkelijkheid is.

Begin met het indienen van de aanvraag

Als laatste moet je er rekening mee houden dat je een goede splitsing maakt tussen de privédoeleinden en de doelen voor het bedrijf. Je kunt hiervoor samen met een taxateur bepalen welke verdeling erbij komt kijken. De bedrijfswoning hypotheek kan hierdoor nauwkeuriger opgesteld worden en jij weet precies hoeveel eigen vermogen je in moet brengen. Daarna is het alleen nog de taak om de aanvraag in te dienen en ervoor te zorgen dat jij de beste aanbieding krijgt van de hypotheekverstrekker. Zo geniet jij van jouw nieuwe bedrijfswoning en hoef je de financiering niet meer alleen te doen.

Tip: FinaForte