ZZP’er in de zorg? Let hier op met boekhouden

Geld

De afkorting ZZP betekent dat je zelfstandig zonder personeel werkt. Je kan in allerlei sectoren als ZZP’er werken. Eén van die sectoren is de zorg. Wanneer je een ZZP’er bent, betekent dit dat je het boekhouden zelf moet doen. Boekhouden is niet de leukste klus op aarde, maar het moet wel gebeuren. Er zijn wel een aantal dingen waar je op moet letten tijdens het boekhouden. Ben je daar benieuwd naar? Lees dan vooral verder.

Facturen versturen

Als ZZP’er krijg je natuurlijk geen salaris van een werkgever. Je hebt tenslotte geen werkgever, omdat je niet in loondienst bent. Facturen zijn om die reden het belangrijkste onderdeel van het boekhouden als ZZP’er. Het is erg belangrijk dat je een goede factuur opstelt en dat kan soms best lastig zijn. Tegenwoordig kan je gebruik maken van een online boekhoudprogramma. Online factureren wordt daardoor een stuk eenvoudiger en handiger.

Je hoeft alleen een factuur te maken met alle informatie die erop moet staan. De factuur kan je helemaal zelf ontwerpen. Het enige wat je dan maandelijks nog moet doen, is het invullen van de gemaakte kosten voor de klanten. De basis blijft namelijk gewoon staan. Bij een online boekhoudprogramma wordt de factuur meteen opgenomen in de administratie. Dat scheelt aanzienlijk veel tijd.

Houd werk en privé gescheiden

Als ZZP’er is het wat makkelijker om de uitgaven van werk en privé te mengen. Dit is alleen niet zo handig voor het boekhouden als ZZP’er. Daarom is het erg belangrijk dat je niet alleen de uitgaven, maar ook de inkomsten goed gescheiden houdt van elkaar. Dit scheelt je heel veel tijd, omdat je niet alles hoeft te onthouden en sorteren.

De beste tip voor een ZZP’er op dit gebied is ook het starten van een zakelijke rekening. Een zakelijke rekening brengt eigenlijk alleen maar voordelen met zich mee. Je kan namelijk op je facturen het bankrekeningnummer van je zakelijke rekening zetten. Dat geld wordt dan uitbetaald op die zakelijke rekening waardoor werk en privé gescheiden blijven. Moet je kosten maken die je te maken hebben met je werk? Dan kan je de bankpas van je zakelijke rekening gebruiken. Je hebt dan meteen een duidelijk overzicht van alle inkomsten en uitgaven van je werk.

Persoonlijke boekhouder inschakelen

Lukt het je toch niet helemaal om zelf het boekhouden te doen? Dan is er nog altijd een mogelijkheid om een persoonlijke zorg boekhouder in te schakelen. Dat is uiteraard niet gratis, maar het is ook zeker niet duur. Een boekhouder weet precies waar hij op moet letten om jouw administratie goed te verwerken. Je hoeft als het ware niet meer om te kijken naar de belastingaangifte. Een boekhouder regelt dat namelijk allemaal voor jou.

Het enige wat jij hoeft te doen is facturen te sturen naar jouw klanten. Die inkoopfacturen moet je goed bewaren. Hetzelfde geldt voor bonnen die te maken hebben met de uitgaven voor je werk. Het is namelijk de bedoeling dat je de inkoopfacturen en bonnen naar de boekhouder stuurt. De boekhouder kan dit vervolgens verwerken in de administratie.