Wat is een huisstijl en welke elementen zijn onmisbaar?

huisstijl

Een huisstijl is de stijl waaraan je bedrijf herkend wordt. Denk bijvoorbeeld aan kleuren en vormen, dus vooral het visuele aspect. Daarnaast is een huisstijl ook de manier waarop je naar buiten treedt, bijvoorbeeld in communicatie. Het doel van een huisstijl is dat klanten in één oogopslag zien om welk bedrijf het gaat. Zoek je een bedrijf hiervoor? Een huisstijl door LogoSnel laten ontwerpen is een slimme zet als je een expert op dit gebied zoekt. 

Is een huisstijl echt nodig?

Een huisstijl is je visuele identiteit. Hoe beter dit bij jouw bedrijfsidentiteit past, hoe beter. De klant raakt op deze manier vertrouwd met jouw bedrijf, op een positieve manier. Het zorgt dus voor meer professionaliteit. Daarnaast is het belangrijk dat je onderscheidend bent ten opzichte van andere ondernemers, anders val je niet op. 

Welke basiselementen zijn belangrijk voor jouw huisstijl?

  • Logo: Zorg voor een mooi logo van jouw bedrijfsnaam of maak een creatief ontwerp. Zorg voor een tijdloos logo, dan hoeft het niet aangepast te worden. Dit zorgt ervoor dat je niet opnieuw naamsbekendheid hoeft op te bouwen. 
  • Kleur: Kies voor een kleur dat bij jou past en waar jouw klanten je aan kunnen herkennen. Jouw doelgroep moet er direct door worden aangetrokken. 
  • Lettertype en opmaak: Kies een lettertype en gebruik deze in al je communicatie. Klanten kunnen je hieraan herkennen. 
  • Vormelementen: Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van grafische vormen. Houd het wel simpel, er moet niet teveel gebeuren op je logo. Dan onthouden mensen het niet. 
  • Beeldstijl: Kies je voor fotografie of illustraties? Wat past het beste bij jouw doelgroep?
  • Taalgebruik: Wees consistent in de manier waarop je communiceert. Dit zorgt voor herkenning en zorgt voor meer vertrouwen bij je klant. Gebruik ook de taal van jouw klant. 

Een huisstijl is niet alleen voor de uitstraling van je website. Je kunt je huisstijl doorvoeren in alles in jouw bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan visitekaartjes, flyers, bedrijfskleding of merchandise producten. Zorg dus dat jouw logo ontwerp altijd te herkennen is, ook als het kleiner, groter of in een andere kleur wordt weergegeven. Hier kun je meer te weten komen over huisstijlen en het aanpassen daarvan.